fredag 22 oktober 2010

Framsida

Den där lilla remsan trädgård på framsidan, kan den vara något? Man är där nästan aldrig. Mest jobb.... Lättskött, är nästan allas önskan.


Men en lättskött framsida måste inte vara kal! En lummig framsida behöver inte vara mera skötselintensiv än andra - det enades vi om tillsammans med en kund igår!

Framsidan är hemmets ansikte utåt, som bjuder in att säga något om de som bor här.

Och inte minst: vad vill jag själv mötas av när jag kommer hem?
Tycker jag om vad jag upplever det första jag gör när jag öppnar dörren på morgonen?


På en vandring i ett 70-talsområde i våras, fångade denna framsida oss. Vilken underbar trädgård! Som en välkomnande famn att komma hem till! Vem vill inte gå in under den blommande trädkronan och njuta av blommande lökväxter?! Ett vackert mellanrum som slussar oss mellan det privata hemmet och gatans offentlighet.


Och ja; det var ett trevligt möte med den för oss okända personen som öppnade dörren och lät oss ta bilder. Omsorgen om entrén bar med en känsla av det...

3 kommentarer:

  1. Vilken ljuvlig framsida.... och väldigt välkomnande.... Framsidan vill man ha fin förstås eftersom att det är entrén och det man ser först. Hemma hos mig är tyvärr framsidan allt annat än det.... Vi behöver göra en större insats och göra om allt med parkering av bilar, plattor, förråd osv osv...

    Ha det gott!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  2. Mmm den var fin! Hos mig är det tvärtom liksom.
    Ful framsida så alla som kommer till mig tror att de kommit fel. Men när det kommer runt hörnet så hoar de.Hundgården är på framsidan och det är bra mot tjuvar och banditer.
    Var hela trädgården lika fin?
    Annika

    SvaraRadera
  3. Kikade in från gatan på resten av trädgården, och det låg ett skimmer av lång trädgårdsglädje över den :-)

    SvaraRadera