fredag 18 november 2011

Frodiga Hortensior står på min önskalista!

Veckans tema på Roses & stuff heter "På min önskelista".

I ett par år har jag kämpat med en plantering av diverse olika hortensiaplantor likt bilderna ovan.
Men de i min trädgård har det lite tufft då de konkurrerar med en rad gamla syrenträds rotsystem.

Men att ge upp känns inte som ett alternativ utan jag fortsätter kampen för hortensiornas tillväxt genom att försöka göra det mer gynnsamt för dessa nya individer.

Så på min önskelista står det överst: En prunkande hortensiaplantering!

För att se fler önskelistor kika in hos Katarina på Roses & stuff.

7 kommentarer:

  1. Lycka till med drömmarna om Hortensian, så fint det kommer bli ! Här är för kallt för dem, de fryser bort på vintern och då blir det aldrig några blommor. Har några som åker ut och in i kruka men det blir ju aldrig samma sak. Ha en skön helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är att ju mindre man pysslar med sina hortensior, desto mer översvallande blir de! Jag har aldrig fjäskat för min hortensierabatt på landet, på 20 år aldrig klippt ner dem och de blommar så man ser inte bladverket! I min förra lunda-trädgård stod några trista hortensiestumpar när jag flyttade dit -jag nonchalerade dem fullständigt och efter 8 år hade jag en fantastisk rabatt där också...

    Jag är övertygad om att dina hortensior vinner mark om de får ett par år till på sig att etablera sig. För hortensior är ju något av det vackraste och mest tacksamma man kan ha i en trädgård. I min nya trädgård står det ett par stackare i en tät gräsmatta - där får jag nog fjäska lite ändå och gräva upp runtomkring för att ge dem en bättre chans.

    SvaraRadera
  3. Tack för peppning ni båda!
    Lena, jag hade ju hoppats att de hade hunnit vinna mark till denna säsongen, men inte blev det mycket av dem i år.
    Jag satsar på en ny gödselgiva till våren och luckring i jorden. Faktum är att knopparna som är satta ser riktigt lovande ut!!
    Trevlig helg// Annica

    SvaraRadera
  4. Hortensiahäckar är vackra. Såg maffiga sådana på Azorerna. Ha dé!

    SvaraRadera
  5. Hejsan.
    Hortensior är fina - mina favoriter också. Och det finns så många sorter och arter att välja mellan.
    Dock kan hortensior och syrener inte trivas i samma rabatt, pga syrenernas rötter. Hortensior vill ha mullrik jord.
    Men lycka till! Du kommer säkert att fixa det!/Anja

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    Mmmm, kan det vara så att jag ska ge upp!?
    Tror att jag fortsätter att mylla på en säsong till för att alldeles säkert inse att det är dömt att misslyckas!
    Skön söndag//Annica

    SvaraRadera
  7. Skam den som ger---i första taget. Hoppas det blir så prunkande som du önskar dig - det är vackert med Hortensior!

    SvaraRadera