onsdag 29 augusti 2012

Floriaden 2012


I veckan har Vi tre & trädgård i form av Julia, passat på att besöka utställningen Floriaden i Holland.

Floriaden är en trädgårdsutställning som äger rum i Holland vart tionde år. Första utställningen hölls i Rotterdam 1960, år 1972 den andra i Amsterdam och detta år hålls den sjätte, förlagd vid Venlo i sydöstra Holland. Utställningen är öppen 5 april-7 oktober. När utställningen avslutas kommer området att bli en del i Venlo Green Park.

Utställningsområdet är 66 hektar stort och indelat i fem delområden (till viss del direkt översatta från engelska); ”World Show Stage”, Miljö, Utbildning & innovation, Avkoppling & läkande samt
Grön drivkraft. Att titta på alla filmsnuttar och läsa igenom allt informationsmaterial som finns att tillgå, skulle ta många dagar, på en dag hann jag skumma igenom utställningen. (Fötterna värker fortfarande.)

Mellan områdena finns planteringar av varierande kvalitet, en historisk vandring att följa, installationer och uppträdanden. Restauranger och andra faciliteter är det gott om. För att bilda mig en uppfattning om området i sin helhet, tog jag en tur i linbanan som går tvärs över området.

Miljödelen sedd från ovan.

I World Show Stage representerar länder sig på olika sätt. Jag var rekommenderad att inte uppehålla mig här någon längre stund, vilket jag inte gjorde. Det var ett värdefullt tips.
Bangladesh visningsträdgård. Är den representativ?
I så fall längtar jag inte dit för trädgårdskulturens skull.
Den kinesiska är betydligt mer lockande och välgjord.


Miljödelen är den centrala på området och innehåller bland annat ett torg med bänkar och fontän och en allé av olika trädarter, vilka är inkorporerade i mindre utställningsträdgårdar.
I en utställningsträdgård cyklar cyklister
av liguster, Ligustrum delavayanum.

Utbildning & innovationsområdet visar biodling, har en pedagogisk köksträdgård, ett stort växthus med exotiska växter och mycket annat.
En bänk av skröfs, med en sittyta av betong - den gillade jag!

Delen Avkoppling & läkande gränsar till pilmannens skapelser i skogen, något som trollband mig och kändes mer avkopplande och läkande än något i området med namnet.
Pilmannens verk, se mer på www.willbeckers.com

I Grön drivkraft ståtar glasbyggnaden Villa Flora, som ska bli ”the greenest office block in the Netherlands” enligt informationsbroschyren. Under Floriaden innehåller byggnaden bland annat floristverksamhet och gröna väggar.
Villa Flora


I vanlig ordning var jag en av de sista besökarna att ta mig ut och fick då njuta solens sena strålar i en entrénära plantering.

Jag summerar mitt besök genom att säga att Floriaden definitivt är värd ett besök åtminstone för oss i branschen, men att arrangörerna har lång väg att ta sig för att nå samma kvalitet som Chelsea Flower Show i London.

Mer information finns på Floriadens hemsida: http://www.floriade.com/

4 kommentarer:

  1. Tack för rundturen:) Hade väldigt gärna också tagit en Floriadpromenad!

    Ha en fortsatt finfin onsdag,
    Rebecca

    SvaraRadera
  2. Tack för din personligt guidade tur genom Floriaden Julia :-)

    SvaraRadera