onsdag 18 november 2009

Att möta i november


Iförd gummistövlar anländer till jag till vår vackra huvudstad med tåget för ett par dagars jobb och studiebesök. Grått i grått blandat med lika delar vått, skulle man kunna sammanfatta vädret. Med raska steg styr jag mot tunnelbanan (det bara händer, att stegen blir raska, när man styr dem mot tunnelbanan. Varje gång.) Väl på Ropsten stannar de upp utanför blomsterhandeln, fast de är på väg till bussen; några få buntar med rosor i blandade färger i en hink lyser i allt det novembergrå. Ja men! Såklart! Och de raska stegen som vet att de ska från A till B, får plötsligt en helt ny vändning och behaglig fart: vänligt men bestämt in i butiken. Ett trevligt samtal med floristen och ut tågade jag med ett varmt leende och ett stort fång rosor. Så uppenbart det blev, receptet mot att det grå tar över: Möten. Med människor och växter. Här finns och här skapas energi! Njut dagen!

4 kommentarer:

  1. Vilka färger... :) Man blir verkligen gladare fast det är svart utanför fönstret. Härlig historia om att låta instinkten ta över - och hur rätt det kan bli då!

    SvaraRadera
  2. Och forfarande en vecka senare lyser de fantastiska rosorna i mitt kök, hälsar mamma Cicki.

    SvaraRadera
  3. VANJA DANIELSSON24 juni 2010 kl. 22:17

    O vad jag har gott miste om mycket , men nu har jag hittat din blogg ,härligt att läsa TACK O GLAD MIDSOMMAR VANJA

    SvaraRadera