lördag 28 november 2009

Förälskelse

Vem kan motstå en snygging som julrosen! Vacker och pålitlig när den funnit den rätta platsen. Lyft på de vintergröna bladen nu till advent och du finner knoppar på gång att utvecklas till blommor vilka varar långt in på det nya året.
Julrosen trivs i vandrande skugga, helst i skydd från den starka middagssolen. Kalkgillande är den och trivs i mullrik jord. Är jorden rik på organiskt material lär den trivas i både sandig och lerhaltig jord. Mångfalden bland julrosorna gör att man i regel får mer än en favorit. Mina är de vita och de nästan svarta!

2 kommentarer:

  1. Ååååh! Visst är det lätt att förälska sig i dessa skönheter. Favoriterna är rosa för mig...

    SvaraRadera
  2. Just nu njuter jag i fulla drag av en undebar tvåstänglad amaryllis med fyra blommor på varje stängel, orangeröd - som jag minns dom från min barndom. Mäktig.

    SvaraRadera