måndag 24 januari 2011

Planering av trädgård!

Vid den här tiden på året, inför planeringen av en förändring i trädgårdsmiljön är det viktigt att drömma! Jag drömmer denna vinter om att trädgården ska närma sig skogspartiet på andra sidan tomtgränsen!
Jag drömmer också om att kunna gå genom en vacker plantering av frodiga vasformade hasselbuskar, vilka står i en underplantering som skiftar under säsongen. Ett eget Nuttery!
Inspiration till min dröm fick jag delvis under vårt besök på Sissinghurst castle i Södra England förra våren. I deras hassellund bestod underplanteringen till stor del av strutbräken, trillingblad och vita brunnävor. Under tidig vår blommade säkert vårlökar av olika slag. Jag tänker mig att en mängd kungsängsliljor skulle göra sig väldigt bra i min hassellund
och för att nå mitt Nuttery vill jag gå på täckbark genom en hasselgång!

Inspiration har jag också fått genom olika artiklar i trädgårdstidningar som beskriver mångfalden som ges genom att plantera en hassellund i sin trädgård!

Jag tänkte satsa på de namnsorter av hassel som ger större frukter och som inte skjuter så mycket rotskott. Enligt en artikel i Haven ska sorten 'Lambert Filbert' vara en av de bästa.
Det känns väldigt sympatiskt att kunna plocka sina egna nötter, Mmm!

5 kommentarer:

  1. Bara ordet The Nuttery klingar så mysigt! Jag vill också ha en.

    Eller tänk om jag redan har en! Jag har ingen koll alls vad som döljer sig i den gigantiska trädgård som snart blir in och som jag bara sett på senhösten.

    SvaraRadera
  2. The nuttery, fint, då är det det jag håller på att anlägga framför trädgården ut mot ängen, har satt både småfruktig och storfruktig hassel. Såg en hassellund i trädgård jag fotade förra året med förgätmigej som ett blått hav, det var helt underbart. Men The nuttery skulle jag gärna också se förstås..ha det fint/Sophia

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det ett namn som ger associationer till trivsamma miljöer!

    Lycka till Lena och Sophia, låter som att ni båda går en spännande säsong till mötes!

    Vilka sorter av hassel har du satt Sophia?
    Det låter helt fantastiskt med det blå havet av förgätmigej! Är själv alldeles förälskad i vit kaukasisk förgätmigej! Tror det får bli ett sådant hav i min lund;-)

    Ha en fortsatt trevlig vecka!

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att drömma och fundera den här tiden på året!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  5. Har hassellund. Den har stått orörd under berget med västersol i decennier, ja t o m i sekler. Tar bort lönn och al som självsått sig för att få fram karaktären. Men hur får jag jord för lökar och vår- och sommarblommande växter? Det är så tätt med rötter i marken att narcisserna Poeticus recurvus, som i fem sex år blommat vita i halvskuggan, inte längre får näring, i år inte en enda blomma. Någon som gått samma väg för att få en hassellund? Cath46

    SvaraRadera