söndag 8 maj 2011

Borealis specialplantskolan i Alnarp

Lockad av Trädgårdsamatörernas växtloppis styrdes kosan till Alnarp. Här finns chansen att hitta roliga rariteter och ovanligheter i växtväg, och att möta härligt nördiga trädgårdsmänniskor :-)
I år glömde jag inte korgen! En runda senare var den full, och jag skulle precis avrunda besöket när skylten om specialplantskolan i Alnarp pockade på uppmärksamhet.

Vilken härlig plantskola! En riktig plantskola med specialsortiment och rariteter som inte finns på andra ställen. Insamlade frön från Japan blir en planta i plantskolan ett par säsonger senare... Eric Wahlsteen heter plantskolisten, med flera strängar på sin lyra: studenter i Alnarp får ta del av hans kunskap, och han skriver artiklar i bla Dendrologiska föreningens årsbok. Och säkert kommer han själv att föreläsa under någon av de temalördagar de bjuder in till framöver. Titta in på deras hemsida http://www.borealisplant.se/ för att se vad som händer. Alnarp är alltid värt ett besök, och Borealis specialplantskola rekommenderar vi varmt!

Och så dessa... varje år blir man lika glad över att gå in under detta valv av Prunus ´Fugenzo´ i full blom... Gunnars trädgård, Alnarp.

4 kommentarer:

  1. Ahh! Här har man gått en och annan gång... under körsbärsträden och bland alla andra träd... jag tycker att Alnarpsparken är ett underbart smultronställe!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Ohh vad jag längtar dit för att gå och njuta.
    Kul när du tittar in.
    Härliga dagar vi har eller hur?
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  3. Vilka härliga körsbärsträd! Jag har varit på ett föredrag med Eric W. en gång och då köpte jag tre olika fritillarior av honom.
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  4. Åh, Gunnars trädgård är ljuvlig när de rosa fluffmolnen blommar!

    Ha en fortsatt finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera