måndag 10 oktober 2011

Ilex crenata Dark Green!


Buxbom, buxbom, buxbom!
Denna sommar och höst har vi bombaderats av all information angående den på buxbom dödligt angripande svampsjukdomen buxbomsot.

Det är så trist med tanke på hur omfattande det blir då det finns så enormt mycket buxbom i trädgårdar, parker och anläggningar av olika slag.

Nyligen blev jag presenterad för den i vårt tycke mest lämpade ersättaren.
Ilex crenata Dark Green!

På pricken lik måste jag säga och med många positiva egenskaper som gör att det finns hopp för fina planteringar i samma anda som buxbom erbjöd.

Själv fortsätter jag att hålla tummarna för de exemplar som finns i min egen trädgård och i de trädgårdar som vi så gärna ritade in buxbom så länge det fortfarande var ett okänt faktum.

3 kommentarer:

  1. Ja, Ilex Crenata är verkligen en toppenfin ersättare tycker jag! Nu kanske det blir ont om dessa när alla vill ersätta? bara det inte går ut över kvaliten...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Har tyckt det varit konstigt att odlarna inte varit mer på hugget sen smittspridningen startade. Har även funderat över varför inte odlarna satsat på just klotformen av Ilex. De hade säkert sålt en del även om inte buxus svampen hade upptäckts. Och speciellt sedan den uppdagades.
    Men glada är vi att den finns nu att tillgå! Och håller med dig om att vi hoppas på bibehållen fin kvalitet!
    Ha en bra kväll! Kram!

    SvaraRadera
  3. Har ett enda litet klot som jag håller en tumme för. Om det skulle gå åt skogen ser ju 'Dark Green' ut som en väldigt fin ersättare.

    Ha det gott,
    Rebecca

    SvaraRadera