torsdag 12 augusti 2010

Millesgården

Millesgården är så vackert att det nästan tar andan ur en.

I år har Ulf Nordfjell andats in platsen. Han har känsligt adderat växtlighet till Milles skapelse, och resultatet är magnifikt. Carl Milles verkade mellan himmel och hav, skriver Nordfjell, och adderar stora klot av pratia: den himmelsblåa färgen i blomman leker med himlen och vattnet i dammarna och det ärggröna i skulpturerna. Klotformen ska påminna om Milles storhet och Nordfjell rullar ut dem, rullar ut pratiamattan, förstärker upplevelse av platsen. Sublimt, jag kommer inte ifrån ordet. Åk dit, upplev själva.

Annes hus, trappan, vatten, skulpturerna och pratiaklotet som länkar ihop alltihop.

Italienskt på Lidingö.

3 kommentarer:

  1. Kul för er med inspiration i huvudstaden och tack för att ni delar med er!

    SvaraRadera
  2. Där har jag inte varit... Får jag helt enkelt boka in vid nästa Stockholmsbesök.....

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Jag har varit på Millesgården många gånger, men i år, i varma frodiga augusti, med de växtliga förstärkningarna av Milles uttryck, upplevde jag platsen vackrare än någonsin. Så om ni har chansen... :-)

    SvaraRadera