onsdag 18 augusti 2010

Vackra Hydrangea - mina drömmars plantering!

Jag blev under förra sommarens senare del mer och mer förtjust i alla dessa frodiga hortensiarabatter! Tänkte att det vill jag med ha! Sagt och gjort - jag började anlägga mina drömmars rabatt! Min något sandiga jordmån ger inte de bästa förutsättningar, men jag jordförbättrade med mylla och kogödsel, för hortensian trivs ju i näringsrik jord. Och så kom i år denna fantastiska, varma och TORRA sommar! Inte bra! Se ovan:(
Jag hade sett framför mig hur mina plantor skulle utvecklas till stora, prunkande, färgstarka buskar!
Men för att få frodiga rabatter krävs förutom den goda jorden även vatten - namnet Hydrangea kommer av grekiskan och syftar till släktets behov av vatten. Och regnar det inte så får man vara hemma och vattna, vilket jag inte haft mölighet att göra just denna sommar!

Men fortsätta drömma kan jag - och hoppas att de senaste dagarnas regn gör åtminstone små underverk med mina drömmars rabatt!

3 kommentarer:

  1. Oj, ja, nu blev jag också sugen! Vilka underbara bilder av en blomma jag aldrig funderat så mycket på förut:) Tack!
    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Underbara hortensia-bilder. En av mina favoritblommor. Mylla ner litet torv och barkmylla bland dina, så skall du se att de växer till sig nästa år........

    SvaraRadera
  3. Tack! Jo, det börjar redan se lite bättre ut sedan vattning kunnat ombesörjas;-)
    Ha en skön söndagem

    SvaraRadera