måndag 31 maj 2010

Chelsea Flower Show 2010

Hela tisdagen, från arla morgonstund till stängningsdags i skymningen, viktes åt trädgårdsmässornas drottning: Chelsea Flower Show. Många många utställningsträdgårdar, stora och små. En kvinna vi träffade på tunnelbanan jämförde trädgårdarna vid "små noveller", det tyckte vi så mycket om! Tänk så olika en bit jord kan gestaltas, precis som orden på ett ark papper...

Bland oändligt många intryck, fastnade vi för Cancer Research UK vars trädgård designats av Robert Myers.

Vi mötte trädgården i kortändan där en underbar "vild" plantering bland vita björkstammar skapade en ljuv försommarblomning. Genom den gick ett stråk av ojämn granit, som en porlande bäck eller en stig.

När vi rörde oss längs långsidan stramades trädgården upp från det vilda i mötet med arkitekturen i byggnaden. Ett kaxigt högt tak med en rund öppning för himlen att spegla sig i en vattenyta nedanför. Den väl tilltagna höjden skapade en enorm rymd i rummet.

Innanför rummet fanns en plantering av strikt klippta kuber av buxbom, med friväxande blommor inemellan. Den eftersträvade effekten av lugn var omedelbar och slående.

Trädgården ramades in längs de bortre två sidorna av en klostergång i form av en modern pergolakonstruktion, med väggdekorationer som skapade spänning i skuggspelet som kvällens belysning bjöd.


Trädgården framkallade känslor av varm sprittande glädje i den vackra vilda planteringen, som
när den övergick i människans boning förde tankarna till atriumhusen i Pompeji. Därinnanför ett underbart svalt och behagligt rum som skänkte lugn - mitt bland tusentals besökare! Klostergången skänker skugga och inbjuder till promenader och samtal och vi hade så gärna rört oss inne i trädgården!

5 kommentarer:

  1. Vad kul att få se bilder och läsa era upplevelser från just denna trädgård. Jag kunde nämligen inte komma fram för att få en bra titt på den. Det var alldeles för mycket folk där hela tiden, förutom att det var gäster som blev visade trädgården i själva trädgården - så endast få och inte så bra bilder blev det för mig här. Fin trädgård.....Det lilla jag hann uppleva på plats gillade jag, men nu med era bilder fick jag en mer hel upplevelse - tack!

    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Kul att du hittat till oss!
    Vilken grej, att åka till England och spana på trädgårdar, inte utan att jag blir lite avis!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  3. "Små noveller" var en bra jämförelse.

    Ni hade ju tur med vädret, samt att ni planerat långt i förväg och beställt på en av medlemsdagarna. Själv var jag där torsdagen i mulet väder. Svårt ta bilder, men jag hade garderat mig med tre kameror!
    Läge träffas och prata om våra upplevelser? Ni var ju kvar ett tag i England. Är jättenyfiken! ; )

    SvaraRadera
  4. Men visst var det häftigt att vara där!

    Låter kul att träffas och prata lite Chelsea!

    Vi hörs om lämplig dag,

    Ha det bra!

    SvaraRadera