söndag 30 maj 2010

Högsommarvärme på Sissinghurst!

Som i en saga steg vi in i denna mytomspunna trädgård, Sissinghurst castle, som vi nådde efter en tågresa från Gatwick airport följt av taxiresa i strålande sol denna vår första dag i södra England. Vi tog oss upp i tornet, där Vita Sackville-West hade sitt kontor, för att se hela anläggningen och lokalisera var den vita trädgården låg! Det var den som främst lockade. Vitblommande Wisteria floribunda bjöd på långa blomklasar över röda tegelmurar och vita pioner var i full blom, medan många av de övriga blommorna inte ville visa sig just nu, trots högsommarvärmen denna majdag!





Blickfången var många, här en staty vid ett vackert silverpäron i vita trädgården!


Limewalken visade härlig ljus grönska medans The nuttery inbjöd med frodiga hav utav ormbunkar och trillingblad! Nöjda var vi efter att även ha vandrat i gången med dubbelhäckar av idegran.

Fullmatade av inspiration satte vi oss på tåget mot London för att nästa dag möta Chelsea flowershow!

4 kommentarer:

  1. Kul att besöket var bra! Eller: så klart det var.... besök på sådana trädgårdar kan inte annat än bli bra..... Roligt att få se lite bilder därifrån. Själv tog jag mig inte till Sissinghurst, men det blev två andra kanonbesök... Om det blir Chelsea nästa år igen för mig kommer jag ta mig till Sissinghurst dock.

    Kramar
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Härligt med inspiration och besök i berömda trädgårdar! Det ser ut att vara så där vackert som man föreställer sig. ha det gott/Sophia

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska bilder! Sissinghurst verkar magiskt... En trädgårdsresa till England måste bara förverkligas inom en snar framtid, det inser jag nu!
    Kram
    Maria

    SvaraRadera