torsdag 22 april 2010

Vårkänning

De sista dagarna har kylan bitit rejält i kinderna! Men de stunder då solstrålarna värmer är det ljuvligt att gå på upptäcktsfärd bland knoppande körsbärsträd och perenner som kämpar på med nya blomstänglar ovan mark.
Julrosorna står fortfarande i full blomprakt och runt hörnet visar sig begynnande bladrosetter av Digitalis purpurea.

Och visst blir man glad av dessa bladrosetter var helst de dyker upp. För vem drömmer inte om att hav av denna oemotståndliga fingerborgsblomma!

4 kommentarer:

  1. Usch ja vad kallt det är nu. Hos mig har det åtminstone inte snöat de senaste dagarna. Fingerborgsblomma...mmmm tror det var den första favoritblomman när mitt trädgårdsintresse var nytt. Å, den är fortfarande en favorit. Brukar sprida ut fröna från de torkade blomställningarna lite överallt. Eftersom att de är så lätta att flytta har jag gärna en barnkammare av fingerborgsblomma lite överallt...

    Trevlig helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte, du delar precis min uppfattning om Digitalisen. Jag kan inte se mig mätt på dem och älskar när jag hittar nya bladrosetter på oväntade ställen. Och så är det så kul att kunna dela med sig av små bebisar till andras trädgårdsrum.
    Skön helg!
    Annica

    SvaraRadera
  3. Monsieur C älskar fingerborgsblommor och därför har sådana lite överallt i trädgården. Sötast av allt är när en humla kryper in i en "fingerborg"! Ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera