onsdag 23 mars 2011

Trädgårdsliv


Och på andra sidan vårdagjämningen kommer Trädgårdsliv ut! I årets första nummer gör Lisa Ising tillsammans med Klas Kihlbergs bilder ett fint porträtt av den man som för mig personifierar Trädgårdsmästaren med stort och respektfullt T: Kjell Åberg, trädgårdsmästare i Öja utanför Ystad, med trädgårdsmästarblod sedan generationer i ådrorna. Trädgårdsmästaren som drar upp plantorna från frö, som odlar tomater i jord och meloner i melonhuset. Trädgård är kultur, att driva upp, vårda och härda av plantorna för att vi kunder ska få härdiga fina plantor av annueller och perenner - och inte minst grönsaker. Perfekt till sommarboendet, att köpa småplantor att låta växa vidare i landen när man inte har möjlighet att följa dem hela vårvägen fram till semestern! Tillsammans med hustru Lena Drameus Åberg driver han Åbergs trädgård och café: vi rekommenderar å det varmaste ett besök. Eller flera.



Vi träffade Kjell Åberg på Skånska trädgårdsmässan och köpte med glädje hans bok Gröna sidan upp som han signerar här. Vill ju så gärna ta del av hans kunskap, låta den sjunka in och försöka göra den till en del av sig själv... "Det är inte så svårt. Gröna sidan upp" minns jag redan från den inspirerande föreläsningen de höll under utbildningen på Hvilan för rätt många år sedan. Så kikar han upp under hatten och plirar: "jag säljer boken med garanti: skrattar du inte en enda gång under läsningen får du pengarna tillbaka".
Aldrig. Aldrig att jag släpper den boken ;-) Jag skrattar mig lycklig över att den är min!

Läs mer om Kjell Åbergs bok på Grobar!

4 kommentarer:

  1. En superfin tidning.
    Den mannen är en härlg man.
    Ha det gottt så hörs och ses vi
    Annika

    SvaraRadera
  2. Låter som en inspirerande person med stort engagemang och kärlek till trädgård! Å vackraste tidningen......... :-)

    Ha det gott!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Jag känner både respekt och beundran inför denna typ av trädgårdsmästare och deras arbete. Till alla som inte varit på deras underbara plantskola - ÅK DIT!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Boken är informativ och man läser den med hjärtat! Och jag har inte behövt utnyttja garantin...

    SvaraRadera