tisdag 15 mars 2011

Beskärning som ger vacker prydnad inomhus!

Gick ut i trädgården för att bland annat beskära tillbaka min kornell och såg hur mycket kärleksörten i kruka hade rört på sig de senaste dagarna! Man blir så glad! Så med den glädjen inombords tog jag mig an Cornus alba 'Kesselringii'.

Kornellen med det nästintill svarta grenverket. För att busken ska bibehålla sin vackra mörka färg så bör den beskäras tillbaka hårt regelbundet. Så att nya starkt färgade ungskott kan ta plats.
Cornus alba i sorter finns med flera olika färger på grenverket som ger vackra vinterståndare. De har dessutom frodiga brungröna blad, fin blomning och fruktsättning som tilltalar under växtsäsongen! Dess höstfärg blir magnifik. Perfekt att använda till buskage.

Är man ute efter en solitär är det bättre att välja en släkting - blomsterkornell Cornus kousa eller Cornus florida.
Efter beskärning av en kornellbuske fyller man snabbt en vas, modell större, med de grenar som fallit för sekatören, att pryda inomhus med!

3 kommentarer:

  1. Oh vad glad jag blir att ni pushar för Cornus alba! En mycket bra stombuske i buskage tycker jag. Min favorit är 'Winterflame' som går från gult i basen över i orangerött på grenspetsarna.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om en för mig ny buske, skall verkligen försöka hittad den i plantskola i år.
    Tack för tipset, ha det gott :)

    SvaraRadera
  3. Underbart måste hem och kolla om mina kärleksört har börjat titta fram, har några krukor i växthuset som har det rätt så varmt och skönt. De står där mest för att skydda krukan.

    Anna

    SvaraRadera